Οδηγώντας στο κρύο: 12 χρήσιμες συμβουλές

Πρώτη δυναμομέτρηση Honda CB750 Hornet -VIDEO: Ιπποδύναμη Africa Twin για το Transalp 2023!
4 Φεβρουαρίου 2023
Κράνος από την Bell αφιερωμένο στον Steve McQueen
5 Φεβρουαρίου 2023
Πρώτη δυναμομέτρηση Honda CB750 Hornet -VIDEO: Ιπποδύναμη Africa Twin για το Transalp 2023!
4 Φεβρουαρίου 2023
Κράνος από την Bell αφιερωμένο στον Steve McQueen
5 Φεβρουαρίου 2023
Οδηγώντας στο κρύο: 12 χρήσιμες συμβουλές

του Δημήτρη Διατσίδη

 

Καθώς οι πιο κρύες ημέρες έρχονται και οι δρόμοι καλύπτονται είτε από χιόνι, είτε από νερό και υγρασία, είναι σημαντικό να κατανοούμε ορισμένα στοιχεία της κίνησης με μοτοσυκλέτα, αφού πολλά αλλάζουν σε σχέση με την κίνηση στο στεγνό. Οι συνάδελφοι της Βρετανικής MCN έχουν μαζέψει τις πιο καλές συμβουλές και με την εμπειρία των αρκετά πιο κρύων δρόμων της χώρας τους.

Με αφορμή λοιπόν αυτά ας προσαρμόσουμε και στα δικά μας Ελληνικά μέτρα όσα πρέπει να προσέξουμε αυτές τις ημέρες.

Να ξεκινήσουμε με τον ρουχισμό μας, που καλό θα είναι να περιλαμβάνει λεπτά υφάσματα ή και εσωθερμικά που μπορεί να μην είναι ειδικά για μοτοσυκλέτα. Το μπουφάν και το παντελόνι, είναι καλό να είναι αδιάβροχα, γιατί το να βραχούμε θα κατεβάσει αμέσως τη θερμοκρασία του σώματος. Αν γνωρίζουμε ότι θα βρέχει και πάμε ταξίδι ή μεγάλη διαδρομή, ας έχουμε μαζί μας δεύτερα γάντια και κάλτσες.

Στο θέμα του κράνους, είναι σημαντικό να έχουμε καθαρή ζελατίνα και αν υπάρχει η επιλογή του Pinlock, της εσωτερικής ζελατίνας για να αποφύγουμε το θάμπωμα, αυτό θα μας απαλλάξει από την ανάγκη να έχουμε έστω και λίγο ανοικτή τη ζελατίνα, κάτι που φέρνει πολύ κρύο.

Βέβαια το κυριότερο είναι ότι στη οδήγηση σε κρύες και υγρές συνθήκες, πρέπει να είμαστε ομαλοί και στο άνοιγμα του γκαζιού και στο φρενάρισμα και σε όλες τις κινήσεις μας πάνω και με τη μοτοσυκλέτα.

Επίσης σημαντικό είναι να παρακολουθούμε τα δελτία καιρού και τις ανακοινώσεις, ώστε σε ακραίες καταστάσεις να αποφύγουμε την κίνησή μας.

Οι 12 συμβουλές λοιπόν:

Προληπτικός έλεγχος

Ακριβώς πριν το ξεκίνημα της οδήγησης ένας τελευταίος έλεγχος στο αν είναι καλά κλεισμένα τα φερμουάρ του μπουφάν, αν τα γάντια καλύπτουν όλα τα σημεία του χεριού και αν ο λαιμός μας είναι καλά προστατευμένος, είναι πράγματα που θα μας γλυτώσουν από ρυθμίσεις που θα χρειαστούν την ώρα που οδηγούμε. Γιατί το κρύο και η παγωνιά είναι πολύ ενοχλητικά.

 

Η κατανόηση του κρύου

Υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν ότι η ικανότητα επεξεργασίας δεδομένων του εγκεφάλου μας μειώνεται όταν η θερμοκρασία του σώματος πέφτει. Τότε είναι που παίρνεις τις λάθος αποφάσεις και μαζί χάνεται σταδιακά και η ικανότητα να κοντρολάρεις τη μοτοσυκλέτα. Αν για παράδειγμα κρυώσουν τα χέρια σου, μειώνεται η ικανότητα να φρενάρεις σωστά.

Κρύα χέρια και πόδια, τουρτούρισμα, κοφτές αναπνοές, χάσιμο προσανατολισμού, είναι συμπτώματα που δείχνουν ότι έρχεται υποθερμία. Σταματούμε αμέσως, μέχρι να συνέλθουμε.

 

Σωστή και ξεκάθαρη οπτική

Οι δρόμοι το χειμώνα μπορεί να είναι βρεγμένοι, παγωμένοι, να έχουν αλάτι (από αυτό που ρίχνουν για να μην παγώσουν), ή και χώμα που έρχεται από τις παρυφές του δρόμου.

Το βλέμμα μας λοιπόν πρέπει να ξεχωρίζει όλα αυτά τα στοιχεία, να σκανάρει συνεχώς το δρόμο, ώστε να αναγνωρίσουμε τον πιθανό κίνδυνο και να έχουμε το χρόνο να επεξεργαστούμε ένα σχέδιο αποφυγής στο μυαλό μας.

 

Έλεγχος πιέσεων.

Κάτω από τους 10°C, οι πιέσεις των ελαστικών πέφτουν κατά 2-3psi, που μπορεί να ακούγεται μικρό νούμερο, είναι όμως σημαντικό (ειδικά στα σκούτερ και τις μοτοσυκλέτες με μικρούς τροχούς). Το τιμόνι θα γίνει πιο βαρύ, στο φρενάρισμα θα υπάρχει αστάθεια και το λάστιχο δεν θα δουλεύει σωστά στο διώξιμο του νερού από τις αυλακώσεις του. Τσεκάρισμα λοιπόν πιέσεων το πρωί πριν ξεκινήσουμε.

 

Η αναζήτηση της πρόσφυσης

Ειδικά το χειμώνα αναζητούμε τα στεγνά κομμάτια της ασφάλτου και γενικά ακόμη και στο βρεγμένο οδόστρωμα ψάχνουμε να δούμε την υφή της ασφάλτου που μπορεί να μας δείχνει το που υπάρχει καλύτερη πρόσφυση. Το κράτημα του δρόμου αλλάζει με τις διάφορες συνθήκες και το μάτι μας πρέπει να μάθει να αναζητά τα σημεία που προσφέρουν το περισσότερο κράτημα.

 

Αποφεύγουμε τις σκιές

Τα σκιερά σημεία των δρόμων, τώρα το χειμώνα μπορεί να είναι παγίδες, καθώς ο πάγος είναι πιθανόν να έχει δημιουργηθεί εκεί από τη βραδινή υγρασία.

 

Οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων

Τα αυτοκίνητα με θολά τζάμια, με υγρασία στους καθρέπτες, είναι ένας εφιάλτης για τους μοτοσυκλετιστές, καθώς ο οδηγός τους δεν μπορεί να μας δει. Μια άλλη ένδειξη ότι μόλις ξεκίνησε τη διαδρομή του και άρα περιμένει να ζεσταθεί για να λειτουργήσει σωστά, είναι οι καπνοί από την εξάτμιση, μέχρι να ανεβάσει τη θερμοκρασία του το μοτέρ του αυτοκινήτου. Τους αποφεύγουμε όσο μπορούμε.

 

Κάνουμε περισσότερες στάσεις

Αν η διαδρομή μας είναι μεγάλη σε χιλιόμετρα ή χρόνο, σταματάμε πιο συχνά για 5-10′ λεπτά για να κινήσουμε το σώμα μας. Αν κοντά υπάρχει κάποιο καφέ, καλό είναι να πιούμε κάτι ζεστό, αν όχι καλό είναι να περπατήσουμε λίγο ώστε να είμαστε έτοιμοι για την υπόλοιπη διαδρομή.

 

Ο ήλιος χαμηλά

Το απόγευμα, την ώρα που ο ήλιος χαμηλώνει, η ορατότητα επηρεάζεται και είναι πιθανόν να μην μας βλέπουν οι οδηγοί των αυτοκινήτων. Τσεκάρουμε τους καθρέφτες μας ώστε να καταλάβουμε τι γίνεται με την κίνηση πίσω μας και κινούμαστε με δεδομένο ότι μάλλον δεν μας έχουν δει!

 

Διαλέγουμε τη σωστή γραμμή

Το να μειώσουμε όσο γίνεται το πλάγιασμα και τις γωνίες κλίσης της μοτοσυκλέτας, είναι ζωτικό το χειμώνα. Διαλέγουμε τις γραμμές στο δρόμο, ώστε να αποφύγουμε το πολύ πλάγιασμα της μοτοσυκλέτας, αλλά και χωρίς να πηγαίνουμε κοντά στα σημεία που μπορεί κηλίδες από πετρέλαιο να έχουν πέσει από αυτοκίνητα και φορτηγά. Στην έξοδο των στροφών σηκώνουμε όσο πιο όρθια γίνεται τη μοτοσυκλέτα, πριν ανοίξουμε το γκάζι.

 

Οι συντελεστές τριβής

Οι περισσότεροι είμαστε υπερβολικά προσεκτικοί στο βρεγμένο και καλά κάνουμε. Το να γνωρίζουμε τους συντελεστές τριβής είναι κάτι που βοηθάει. Σε ένα στεγνό δρόμο με καλή άσφαλτο ο συντελεστής είναι περίπου στο 0.7 – αυτή είναι η πλάγια δύναμη που χρειάζεται για να κινηθεί ένα κομμάτι, σε σχέση με το βάρος του. Αν ο δρόμος είναι βρεγμένος ο συντελεστής αυτός πάει στο 0.5. Σε περίπτωση πάγου πέφτει στο 0.1. Από το 0.7 στο 0.5 η πτώση είναι κάτω από 30%, αλλά συνήθως οι οδηγοί κάθε τύπου οχημάτων μειώνουν την ταχύτητα αρκετά περισσότερο. Όμως στην περίπτωση του πάγου χρειάζεται ακόμη περισσότερη μείωση της ταχύτητας και το να υπολογίσουμε ότι ο “μαύρος πάγος” είναι πιο δύσκολα ορατός.

 

Οδηγούμε!

Αν δεν οδηγούμε το χειμώνα είναι πιθανόν όλα αυτά να μην μας φανούν χρήσιμα, αλλά αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι όσο λιγότερο οδηγείς το χειμώνα, τόσο μειώνεται η εμπειρία σου σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις. Οπότε η συμβουλή μας είναι: Οδηγούμε όσο περισσότερο μπορούμε, με το σωστά – ζεστό εξοπλισμό, για να εμπλουτίσουμε τις εμπειρίες μας και να βελτιωθούμε σε τέτοιες συνθήκες, πράγμα που θα μας βοηθήσει να γίνουμε καλύτεροι οδηγοί και το καλοκαίρι με την σαφώς υψηλότερη πρόσφυση των δρόμων.

 

 

Δημοσιογραφική Ομάδα Zougla.gr
Διαβάστε το πρωτότυπο άρθρο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Click to access the login or register cheese